همشهری آنلاین: رییس جمهوری اسلامی ایران واکنش دولت آمریکا به پیشنهاد وی در خصوص تشکیل کمیته حقیقت یاب مستقل برای بررسی حادثه 11 سپتامبر را ' عکس العمل ناشیانه' توصیف و تاکید کرد: لازم است جعبه سیاه 11 سپتامبر بازخوانی شود.

محمود احمدی نژاد

به گزارش ایرنا، ' محمود احمدی نژاد' بعد از ظهر شنبه پس از ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران تاکید کرد که طرح موضوع 11 سپتامبر از سوی ایران در سازمان ملل موضوع جدیدی نبود اما چون از موضع ملت ایران مطرح شد، آنان در برابر آن موضع گرفتند.

احمدی نژاد تصریح کرد: دولت‌آمریکا عکس العمل ناشیانه ای در این زمینه داشت زیرا اگر ریگی به کفش آنها نبود باید بپذیرند.

وی افزود: اگر آمریکا‌یی ها اسناد قاطعی دارند که نشان می‌دهد این کار تروریست‌ها بوده است، آن را در اختیار گروه حقیقت یاب قرار دهد تا همه در مبارزه با تروریست ها مشارکت کنند.

رییس جمهوری تصریح کرد: توقع اینکه هرچه آمریکا گفت: همه بپذیرند، توقع زیاده خواهانه و ناشی از روحیه استکباری است.

احمدی نژاد با بیان اینکه عده قلیلی خود را حاکم جهان می‌دانند و از طرف همه دولت‌ها و ملت‌ها سخن می‌گویند، گفت: اما هنگامی که کسی سوال می‌کند بلافاصله توهین کرده و موجودیت آن کشور را زیر سوال می‌برند.

وی طی توصیه‌ای به دولتمردان آمریکا تصریح کرد دوران سخن گفتن از موضع ابرقدرت به پایان رسیده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد اگر جعبه سیاه 11 سپتامبر بازخوانی شود ریشه بسیاری از حوادث امروز منطقه ما آشکار می‌شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در این سفر برنامه‌های متعدد و گسترده‌ای داشت، گفت: قبل از نیویورک به دو کشور سوریه و الجزایر سفر کردیم که گزارش آن را ارایه خواهیم کرد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در نیویورک برنامه فشرده و هدفمندی پیگیری شد، اظهار داشت همانطور که می‌دانید ریشه مشکلات دنیا در مدیریت حاکم بر جهان است، مدیریتی که چند قرن با برده‌داری و استعمار، همه هویت و ثروت‌های ملتها را چپاول کرد و سپس تغییر چهره داد و شعارهای به ظاهر زیبا و عامه‌پسند همچون 'آزادی'، 'حقوق بشر' و 'دموکراسی' را انتخاب کرد اما در این دوره‌ای که به اصطلاح به دنبال تحقق این شعارها بودند جنگ‌های کم‌نظیری اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از این رو با مدیریت حاکم بر جهان مخالف است و ریشه همه مشکلات امروز را ناشی از مدیریت حاکم بر جهان می‌داند.

رییس‌جمهور توضیح داد اکنون جهان به‌گونه‌ای شده که ساختارهای یکجانبه به عده‌ای فرصت حق نامحدود برای تضییع حقوق ملت‌ها اعطا می‌کند و آنها می‌توانند هر تصمیم و سخنی بگویند که حق تلقی شود ولو اینکه آن تصمیم استقلال، موجودیت، جان و مال و نوامیس یک ملت را نابود کند.

دکتر احمدی‌نژاد حضور ایران در سازمان ملل را به دلیل طرح این مطلب همراه با افکار عمومی جهان ذکر کرد و گفت: مدیریت فعلی جهان ظالمانه و ناکارآمد است و باید با مدیریت عادلانه جایگزین شود.

وی با بیان اینکه امسال باید نسبت به سالهای گذشته یک گام جلوتر می‌رفتیم، ادامه داد البته در سال‌های قبل این موضوع را مطرح کرده و به موضوع مدیریت جهان و حادثه 11 سپتامبر اعتراض کرده بودیم.

رییس‌جمهور یادآور شد که طی نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل به طور مشروح توضیح داده بود که 11 سپتامبر بهانه‌ای شده تا ملت‌های خاورمیانه تحت فشار قرار گیرند و حقوق آنها تضییع شود.

احمدی‌نژاد گفت: در این نامه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را درخواست کرده بودم که در اجلاس اخیر سازمان ملل مجددا همان دیدگاهها مطرح شد.

وی ادامه داد: در این رابطه مسائل گوناگون همچون ضرورت تغییر در مدیریت جهان و سازمان ملل و به عنوان مثال حادثه 11 سپتامبر و وقایع پس از آن مطرح شد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در خصوص حادثه‌ 11 سپتامبر دولت آمریکا ادعاهای یکطرفه‌ای مطرح کرده و در موضع شاکی و قاضی قرار گرفته است، افزود: آمریکا حکم را یکطرفه اجرا کرده و اصرار دارد که هر چیزی می‌گوید همه بپذیرند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما سوالی را مطرح کرده‌ایم، اضافه کرد: اگر حادثه‌ای اتفاق افتاده، علت اصلی چه بوده و چه کسانی آن را انجام داده‌اند؟ امروز آمریکا صدها میلیون مردم منطقه را تحت فشار قرارداده و آنان را سرکوب می‌کند.

وی خطاب به دولتمردان آمریکا گفت: پدیده 11 سپتامبر را ایجاد کردید و هر ملتی که در برابر شما بایستد و بخواهد استقلال خود را حفظ کند بلافاصله او را به همراهی با تروریسم متهم می‌کنید.

رییس جمهوری در خطابی دیگر به دولتمردان آمریکایی با بیان اینکه در افغانستان یک روستا را به طور کامل بمباران می کنید و وقتی سوال می شود چرا این کار را انجام می دهید، پاسخ می دهید که یک تروریست بین مردم پنهان شده بود، گفت: ممکن است فردا کشورهای گوناگون منطقه را اشغال کنید و سپس بگویید چند تروریست در آنجا پنهان شده اند.

احمدی نژاد گفت: 'جعبه سیاهی که به نام 11 سپتامبر در برابر ملتها قرار داده شد، به بهانه آن گسترده ترین لشکرگشی دهه های اخیر اتفاق افتاد که موجب 9 سال ناامنی و تهدید در منطقه گردید. هر روز بمب گذاری می شود و انسان ها کشته می شوند حتی در شرق و غرب کشور ما به واسطه حضور نیروهای اشغالگر ناامنی هایی به وجود آمده است.'

رییس جمهوری با بیان اینکه حادثه 11 سپتامبر باید رمز گشایی شود، گفت: 'نظرات مختلفی در مورد این حادثه مطرح است. دولت آمریکا نباید انتظار داشته باشد که همه چیز را اعلام کند و انتظار داشته باشد که همه آن را بپذیرند و به آن اعتماد کنند.'

وی تصریح کرد: 'این حق قانونی ما است که بخواهیم گروه حقیقت یاب تشکیل شود تا موضوع بررسی گردد.'

وی ادامه داد: اینکه به بهانه حضور چند تروریست به افغانستان لشکر کشی کرده سپس عراق را اشغال کنند و امروز نیز در پاکستان مردم را بمباران کنند، هیچ توجیه و منطقی ندارد البته عده بسیاری معتقدند که همه آن مقدمات، برای حضور و اشغالگری بود.

به گفته وی، دیدگاه جمهوری اسلامی ایران موضوع جدیدی نبود اما چون موضوع ملت ایران مطرح شد عکس العمل های مختلفی در بر داشت که البته دولت آمریکا عکس العمل ناشیانه ای از خود نشان داد.

وی با بیان اینکه ملت ایران قربانی تروریسم است، ادامه داد: مردم ایران همواره در نقطه مقابل تروریست ها هستند اما نمی پذیرند با ماجرایی که گزارش روشنی از آن ارایه نشده و حقیقت مطلب در ابهام است مسلمانان و کل خاورمیانه را تحت فشار قرار داده و متهم کنند.

احمدی نژاد اضافه کرد: رییس جمهور آمریکا سال گذشته در مجمع عمومی رفتار دولتهای قبل را محکوم کرد و ما انتظار داریم تعهدی که سال گذشته خود را اجرا کند، اگر امروز اعلام می کنند که خارج می شویم، حضور ما در افغانستان اشتباه بود، توضیح دهند که این اشتباه کجا بوده است.

احمدی نژاد تصریح کرد: از ملت ایران و از لطف آنان صمیمانه تشکر می کنم، ان شاالله راه عزت، اثرگذاری سازنده، پیگیری استقرار عدالت در جهان با قاطعیت دنبال خواهد شد و ما ایمان داریم که آینده از آن ملتها و ملت بزرگ ایران است.

کد خبر 116851
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز